DEZASTRU – 81% dintre elevii ieșeni din mediul rural au luat note sub 5 la matematică, la simularea Evaluării Naționale!

* „Rezultatele obţinute în judeţul Iaşi se plasează în proximitatea mediei obţinute la nivel naţional în contextul în care populaţia şcolară a judeţului este preponderent rurală, proporţia elevilor din această zonă care au obţinut note sub 5.00 fiind îngrijorător de ridicată, accentuând decalajele deja existente între cele două medii de rezidenţă”, a transmis ISJ

Simularea probelor scrise ale examenului de Evaluare Naţională s-a desfăşurat în 165 de unităţi şcolare din judeţul Iaşi, dintre care 56 din mediul urban şi 109 din mediul rural şi a avut în vedere 8.001 elevi.

În judeţul Iaşi, au fost transmise spre evaluare 22.139 de lucrări, dintre care 11.100 la limba şi literatura română şi 11.039 la matematică.

Evaluarea lucrărilor a fost asigurată de 183 de cadre didactice pentru limba şi literatura română şi de 188 de cadre didactice pentru disciplina matematică.

Faţă de simularea organizată de Ministerul Educaţiei în luna martie 2023, când 92,95% din totalul elevilor au fost prezenţi la ambele probe, simularea organizată în luna februarie 2024 s-a reflectat într-o prezenţă mai ridicată cu 1,31%.

La proba scrisă de limba şi literatura română au fost obţinute două note de 10, elevii provenind de la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Iaşi şi de la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.

 

Astfel, 5.653 din totalul celor 7.608 de elevi prezenţi au obţinut note egale cu sau mai mari decât 5.00, reprezentând un procentaj  de 74,30%, cu 0,32% mai mare decât rata de 73,98%, înregistrată la nivel naţional, şi cu aproape un punct procentual, 0,95%, sub rezultatul înregistrat la simularea Ministerului Educaţiei din anul şcolar anterior, când 75,25% dintre elevii ieşeni au obţinut note de 5.00 sau peste.

 

Din cei 7.608 de elevi prezenţi la simularea probei scrisă de limba şi literatura română, 3.848 sunt din mediul urban. Dintre aceştia, 89,42% au luat note de 5 sau mai mari, spre deosebire de mediul rural, unde procentul este de 58,96%. Procentajul este mai mic faţă de cei 61,14% de la simularea Ministerului Educaţiei din martie 2023.

În contextul simulării din acest an şcolar, se constată menţinerea decalajului între rezultatele obţinute pe medii de rezidenţă, cu o uşoară accentuare a sa, de la 29,02% (mediul urban – mediul rural, martie 2023) la 29.46% (mediul urban – mediul rural, februarie 2024).

Raportul ISJ arată că similar situaţiei de la simularea din martie 2023, zona de maxim pentru mediul urban se înregistrează în tranşa notelor cuprinse între 8.00-8.99 (25,23%), în timp ce în mediul rural este predominantă tranşa notelor cuprinse între 5.00-5.99 (19,97%).

Zona de intersecţie o reprezintă, la fel ca în 2023, tranşa notelor cuprinse între 6,00 şi 6,99.

În ceea ce priveşte proba de matematică, 10 elevi din judeţul Iaşi au obţinut nota maximă. Unul dintre ei este elev de la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Iaşi, un altul este de la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” Iaşi şi 8 elevi de la Colegiul Naţional Iaşi.

La simularea probei de matematică de anul acesta, numărul elevilor care au obţinut note mai mari sau egale cu 5.00 este de 3.109 din totalul de 7.571 de elevi prezenţi, cifră care reflectă un nivel de 41,06% al promovării, cu 18,14% sub cel înregistrat la simularea probei scrise a examenului din martie 2023, când 59,20% dintre elevii ieşeni au obţinut note egale sau mai mari de 5, şi apropiat de nivelul naţional din februarie 2024, de 42,37%. „Pe medii de rezidenţă, rezultatele reflectă o scădere semnificativă faţă de simularea din luna martie 2023 atât pentru mediul urban, cât şi pentru mediul rural, aşa cum se poate constata din diagrama de mai jos, fiind, mai curând, asemănătoare celor obţinute de elevii din Iaşi la simularea judeţeană organizată de ISJ Iaşi în luna ianuarie 2023. Se constată, din analiza rezultatelor, menţinerea decalajului între rezultatele obţinute pe medii de rezidenţă, amplificat în contextul simulării probei scrise la matematică din luna februarie 2024 şi reflectat într-o proporţie de 43.90%”, transmit cei de la Inspectoratul Şcolar.

În judeţul Iaşi, un elev de la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Iaşi a obţinut nota 10 la ambele probe al simulării examenului. La matematică, 10 elevi din judeţul Iaşi au obţinut nota maximă. La literatura română, au fost doar două note de 10. Cele mai multe note au fost între 7 şi 7, 99. La matematică însă, „a plouat” cu note cuprinse între 3 şi 3,99.

 

La nivelul judeţului, a existat o distribuţie disproporţionată a tranşelor de note, cu un maxim atins în tranşa notelor cuprinse între 3.00-3.99. Mediul urban înregistrează o distribuţie mai echilibrată a notelor pe fiecare tranşă, în timp ce mediul rural concentrează cea mai mare parte a notelor în tranşele cuprinse între 2.00-2.99, 3.00-3.99 şi 4.00-4.99.

 

Se impune, în acest context, orientarea programului de pregătire a elevilor spre dezvoltarea competenţelor matematice de bază, în perioada următoare.

Decalajele dintre cele două probe se reflectă în proporţii ridicate ale notelor din zona superioară a notării la disciplina limba şi literatura română, cu o zonă de maxim în tranşa cuprinsă între 7.00-7.99, în timp ce la matematică, tranşa predominantă este cea a notelor cuprinse între 3.00-3.99. „Simularea probelor scrise ale examenului de Evaluare Naţională urmăreşte familiarizarea elevilor cu formatul examenului, cu rigorile acestuia, având, totodată, rolul de a orienta programul de pregătire din perioada care urmează. Miza acestui examen este semnificativă, notele obţinute la Evaluarea Naţională determinând, ulterior, traseul elevilor în învăţământul secundar superior. Rezultatele obţinute în judeţul Iaşi se plasează în proximitatea mediei obţinute la nivel naţional în contextul în care populaţia şcolară a judeţului este preponderent rurală, proporţia elevilor din această zonă care au obţinut note sub 5.00 fiind îngrijorător de ridicată, accentuând decalajele deja existente între cele două medii de rezidenţă. Din punct de vedere organizatoric, mutarea procesului de evaluare în mediul digital elimină posibilitatea producerii unor erori umane, creşte nivelul de obiectivitate şi elimină, în cadrul examenului propriu-zis, etapa de transport a lucrărilor între judeţe”,se arată în Raportul ISJ.

Sabina PANCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *