11 tuneluri pe Autostrada Moțca – Lețcani – Ungheni! Pas important pentru începerea lucrărilor!
* a fost avizat favorabil Studiul de Fezabilitate pentru „Autostrada Iașului” * valoarea totală estimată pentru construcția acestui tronson al A8 (Autostrada Unirii) este de 26,39 miliarde lei (fără TVA) * banii vor fi asigurați din bugetul alocat Programului de Transport 2021-2027 al Comisiei Europene, cu posibilitatea de fazare după anul 2028 din noul program Post PT 2028-2034
Consiliul Tehnico-Economic din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avizat favorabil miercuri, 14 august, Studiul de Fezabilitate (SF) pentru tronsonul Moțca – Lețcani – Ungheni al Autostrăzii A8 (Autostrada Moldovei).
„Traseul acestui tronson al A8 se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi, începand din zona localității Moțca, tranzitează teritoriile localităților Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, municipilu Iași si se finalizează în zona localității Ungheni, unde face joncțiunea cu Podul peste Prut. Pe traseul cu o lungime de 93,269 km vor fi construite 101 poduri/pasaje, 14 tuneluri, 11 noduri rutiere, 4 spații de servicii, 2 Centre de Întreținere și Coordonare, 6 parcări de scurtă durată”, a precizat Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.
Valoarea totală estimată pentru construcția acestui tronson al A8 (Autostrada Unirii) este de 26,39 miliarde lei (fără TVA).
Pentru lansarea în licitație a contractului pentru cinstrucția autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni mai trebuie avizat SF în CTE al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, obițerea avizării SF în Consiliul Interministerial și aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotătâre de Guvern.
Potrivit lui Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, proiectul urmează să fie transferat de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) la nou înființata Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR) și, în final, lansarea pe loturi a licitațiilor de proiectare și execuție (P+E). Fondurile pentru construcția acestui tronson vor fi asigurate din bugetul alocat Programului de Transport (PT) 2021-2027 al Comisiei Europene, cu posibilitatea de fazare după anul 2028 din noul program Post PT 2028-2034.
Potrivit lui Cătălin Urtoi, pentru acest tronson, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a propus o strategie de finanțare pe loturi de autostradă, care a fost deja înaintată factorilor de decizie din CNAIR și CNIR.
Tronsonul Moţca-Leţcani-Ungheni al Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii) urmează să travereseze judeţul Iaşi prin Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT) Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei,Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Potrivit proiectului tehnic, secțiunea de drum va avea incluse mai multe noduri de legătură, dintre care două noduri la Moțca-Pașcani plus unul pe A7 (Autostrada Moldovei), precum și obiective similar la Târgu Frumos, Podu Iloaiei, Dumești–Lețcani. Sabin CAZACU