Primele tramvaie second-hand ale Iașului au ajuns la fier vechi!
* acestea fuseseră achiziționate din Stuttgart, la sfârșitul anului 1997, în stare bună, după aproximativ 35 de ani de funcţionare în Germania * au fost retrase din circulație începând cu anul 2010, ultimul încheindu-şi serviciul la Iaşi în noiembrie 2021, după aproape 24 de ani de la aducerea din Stuttgart !
Odată cu aducerea în Iaşi a celor 32 tramvaie Pesa şi Bozankaya, cele mai vechi vagoane ale Companiei de Transport Public au fost retrase, pe rând, din circulaţie.
Așa se face că aproximativ 40 de vagoane vechi au fost valorificate prin vânzare ca fier vechi către firmele de profil. Primele care au făcut obiectul casării au fost 23 tramvaie din gama GT4, ST 7, ST 8.
Între acestea s-au aflat și 10 vagoane GT4, mai precis primul lot de tramvaie second-hand procurate din exterior, care au purtat numerele 301 – 310. Tramvaiele fuseseră achiziționate din Stuttgart, în stare bună, după aproximativ 35 de ani de funcţionare în Germania, pentru a înlocui o parte a garniturilor Timiş 2. Acestea au ajuns la Iași la sfârşitul anului 1997, între Crăciun şi Anul Nou, iar descărcarea de pe vagoanele de cale ferată s-a făcut în ultima zi a anului. După probe şi instruirea personalului, au intrat în circulaţie în primăvara lui 1998. Au făcut serviciu iniţial pe traseul 6, iar mai târziu au intrat şi pe celelalte două trasee ale depoului Dacia, 5 şi 11.
În anul 2003 au fost transferate la depoul Gară. Tramvaiele acestei serii au fost retrase începând din 2010, ultimul (307) încheindu-şi serviciul la Iaşi în noiembrie 2021, după aproape 24 de ani de la aducerea din Stuttgart.
Înmsă nu doar tramvaiele au făcut obiectul casărilor, ci şi bunurile de natura mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar, proprietate a municipiului Iaşi, aflate în exploatarea companiei. Este vorba de macaze, încrucişări simple şi încucişări duble, reţelele fir contact, tramvaie şi autobuze, cabluri electrice subterane, substaţii redresare, cabluri de alimentare, transformatoare, redresoare, copertine, echipamente monitorizare, sisteme de stocare date şi supraveghere video, echipamente GPL, automate vânzare bilete, ba chiar şi camerele video instalate prin proiectul Civitas Archimedes, depăşite din punct de vedere tehnic, cu o vechime de 10 ani.
Sabina PANCU