Primăria Iași trebuie să retragă câteva sute de licențe taxi!
* Prin Legea nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 s-a stabilit că administraţia publică locală poate acorda autorizaţii pentru transportul de persoane în regim de taxi în limita maximă de 4 autorizaţii taxi la 1.000 de locuitori ai localităţii de autorizare * la Iași, pe lângă 1.680 de taximetre „clasice”, circule încă 1.200 de maşini Uber şi Bolt * prin urmare, dacă prevederile legale nu se modifiă, ar trebui retrase 600 de licenţe, iar lucrul acesta se va și întâmpla, dacă legea nu va fi modificată în scurt timp
Iașul are, în acest moment, 1.680 de autorizaţii de taximetrie valabile, însă cu 120 mai puține decât în urmă cu un an. Cauza ? S-au trezit fără licenţe şoferii de taxiuri indisciplinaţi (incidente rutiere, comportament grosolan, maşini vechi sau necorespunzătoare).
Oficial, numărul de locuitori ai municipiului este de 402.188 de persoane, de unde rezultă că autoritatea de autorizare poate atribui un număr maxim de 1.610 autorizaţii taxi. Situația, însă, este ușor diferită astăzi, după oficializarea rezultatelor recensământului, municipiul Iaşul numărând 272.000 de persoane, ceea ce ar duce la emiterea a maxim 1.090 autorizaţii de taxi.
La data intrării în vigoare a Legii nr. 265/2007, în municipiul Iaşi erau atribuite 1.800 de autorizaţii taxi, iar autoritatea de autorizare nu a mai atribuit nicio autorizaţie taxi în conformitate cu prevederile art. 14, alin.(6) din Legea nr. 38/2003, modificată şi completată. Articolul de lege la care face referire oficialul instituţiei stipulează că dacă numărul autorizaţiilor taxi emise până la data intrării în vigoare a Legii 265 depăşeşte numărul maxim de autorizaţii taxi stabilite prin actul normativ atunci „nu se va mai atribui nicio autorizaţie taxi până la micşorarea numărului acestor autorizaţii, prin disponibilizare în conformitate cu prevederile prezentei legi, sub numărul maxim stabilit”. Astfel, orice autorizaţie retrasă de Primărie nu a mai fost reînnoită, urmând a se ajunge, astfel, la numărul maxim prevăzut de lege.
Cum legea nu face referire la platformele de ride-sharing, s-a ajuns în situaţia ca pe lângă cele 1.680 de taximetre să circule încă 1.200 de maşini Uber şi Bolt.
Motiv pentru unii consilieri locali de a solicita un regulament care să reglementeze piața taximetriei la Iași. Mai precis, să fie atribuie licențe în funcție de tipul mașinii – electric sau hibrid, de vechimea ei, dar și de alte elemente printre care „cazierul” comportamental al șoferilor.
Dacă în urmă cu câțiva ani, o licenţă de taxi se vindea, la Iași, cu 10.000-15.000 de euro, după apariţia maşinilor Bolt şi Uber, preţul acestora a scăzut în jurul valorilor de 6.000-8.000 de euro.
Sabina PANCU