Ieșenii se înghesuie să-și declare falimentul personal

* odată intrați în posesia certificatului de falit, aceștia nu mai pot fi executați silit, nu li se mai adaugă penalizări sau comisioane la datorii și, după plata a trei sferturi din datorie, restul se prescrie! * teoretic, o persoană poate fi declarată insolventă dacă, după ce au trecut 90 de zile de la data scadentă a facturii, aceasta nu a fost achitată * iar insolvența este practic primul criteriu ce trebuie îndeplinit pentru a putea beneficia de Legea privind procedura insolvențelor persoanelor fizice * dar aici se ajunge extrem de greu

 

Legea 151 privind procedura insolvenței persoanelor fizice (falimentul personal) a fost votată în 2015, dar a intrat în vigoare abia în 2018, din cauza unor prorogări succesive. Din cauza pandemiei de coronavirus, lucrurile s-au poticnit și abia din 2022 ieșenii au început să se adreseze tot mai des Direcției de Insolvență a Persoanelor Fizice din cadrul ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului), punctul de plecare.

Anul trecut, pe aici au trecut să depună cereri pentru deschiderea procedurii de insolvență 88 de ieșeni. În cele trei luni scurse din 2023, aceștia au fost urmați de alte 33 persoane…

Deocamdată, însă, nimeni nu a ținut în mână certificatul de falit. Pașii de urmat sunt mulți, trebuie îndeplinite destule condiții.

În primul rând, se completează un formular-tip de 15 pagini, acesta se poate descărca de pe site-ul instituției sau poate fi găsit la fața locului. Sunt două opțiuni: pe bază de plan de rambursare sau în procedură simplificată.

Apoi, trebuie enumerate motivele ce au dus la această situație deloc confortabilă. Urmează lista cu creditorii și valoarea creanțelor, acțiunile judiciare împotriva averii debitorului (dacă s-au început procedurile de executare silită ori s-au luat măsuri asiguratorii), ce încercări de negociere a avut datornicul, lista cu averea, sursele de venit, eventualele creanțe deținute (titluri de stat, certificate, obligațiuni, împrumuturi acordate).

Pe lângă cerere, solicitantul are obligația de a anexa mai multe documente. Dovada că este angajat, că desfășoară o activitate generatoare de venituri sau un document care să ateste că nu are loc de muncă deoarece nu îndeplinește, din motive obiective (sănătate), cerințele. Dacă este șomer, e nevoit să dovedească faptul că n-a fost concediat din motive imputabile lui și că a încercat să-și găsească un nou serviciu.

Cam multe hârtii, dar pentru destul de mulți, chiar merită efortul. Nu mai pot fi executați silit, nu li se mai adaugă penalizări sau comisioane și, după plata a trei sferturi din datorie, restul se prescrie.

După ce a verificat veridicitatea actelor, consilierul de la Direcția de Insolvență a Persoanelor Fizice contactează creditorii, se încearcă întocmirea planului de rambursare convenabil părților, în caz că nu se pică la pace, se apelează la mediatori profesioniști. Dacă nici aceștia nu izbutesc o soluție, abia atunci se merge în instanță. Așa se explică faptul că niciun astfel de dosar nu este pe rolul Tribunalului.

Mai este varianta procedurii simplificate, dar, aici, condițiile sunt greu de îndeplinit. Cuantumul datoriilor să nu depășească zece salarii minime pe economie, să nu existe bunuri sau venituri urmăribile și să fie pensionar. Pe limită de vârstă sau pe caz de boală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *