Iașul își face piste pentru 80.000 de biciclete!
* Masterplanul pus în dezbatere public de către municipalitate include cinci rețele principale de piste pentru biciclete * rețeaua Velo Expres – propusă a fi amplasată în vecinătatea cursurilor de apa – Bahlui, Nicolina, Vămășoaia și a căilor ferate, separată total de traficul auto și pietonal * rețeaua Velo Primară – de-a lungul principalelor artere de circulație din Iași, va asigura conectivitatea pe axele Nord-Sud şi Vest-Est * rețeaua Velo Secundară asigură interconectivitatea Rețelei Velo Primare şi este amplasată în zonele aglomerate și cu o populație crescută ce reprezintă areale generatoare de mobilitate * în Masterplan apare și rețeaua Velo Terțiară, predestinată în esență pentru a asigura accesul din punctele limitrofe a unei localități şi din zonele mai puțin aglomerate către rețelele de clasa superioară * ultima este rețeaua Velo de Agrement – Bike Park, cu amenajări speciale pentru învățarea practicării mersului pe bicicletă recreativ, dar și competițional, precum și dezvoltarea în vederea organizării de evenimente sportive specifice
Pe siteul Primăriei Iași a fost publicat, încă de luna trecută, spre consultare public, Master Planul pentru amenajarea pistelor de biciclete pe arterele municipiului Iași. Acesta reprezintă o strategie ce susține și oferă premise de complementaritate pentru Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, menit să dezvolte condițiile optime pentru deplasarea cu bicicleta. „Un plan privind mobilitatea urbană durabilă este un plan strategic conceput pentru a satisface nevoile de mobilitate ale persoanelor, instituțiilor şi întreprinderilor în cadrul orașelor şi teritoriului lor de influență pentru o mai bună calitate a vieții, bazându-se pe practicile de planificare existente, considerente de integrare – implicare – participare – responsabilitate şi principii de monitorizare şi evaluare. El are ca bază de planificarea omul şi cerințele acestuia pentru o viață sănătoasă şi prosperă în armonie cu mediul natural şi antropic accesibil tuturor, contrabalansând dezvoltarea economică cu echitatea socială şi protecția mediului”, se arată în document.
Conform datelor colectate în etapa de fundamentare de către echipa de proiectare de la principalii vânzători de biciclete, în ultimii 5 ani s-au vândut peste 200.000 de biciclete (excluzând bicicletele pentru copii) în magazinele din municipiul Iași. „Conform propriei analize, estimăm că aproximativ 80.000 de biciclete noi se regăsesc în municipiul Iași și reprezintă o premisă bună și un potențial încurajator pentru deplasările cu bicicleta. Pe de altă parte, România a devenit în anul 2020 al doilea cel mai mare producător de biciclete din UE, depășind Germania… Mai exact, pe piața locală au fost realizate peste 1,4 milioane de biciclete (normale şi electrice). Cifrele iau în calcul jucătorii mai mari şi nu şi afacerile mici, de tipul garajelor din biciclete ce produc câteva sute de bucăți personalizate pe an”, mai spun realizatorii Master Planului.
Masterplanul include cinci rețele principale de piste pentru biciclete
Rețeaua Velo Expres reprezintă modalitatea cea mai eficientă de deplasare cu bicicleta şi propusă a fi amplasată în vecinătatea cursurilor de apa – Bahlui, Nicolina, Vămășoaia și a căilor ferate, separată total de traficul auto și pietonal, atât în cale curentă, cât şi în intersecții, evitându-se total punctele de conflict între traficul motorizat şi cel nemotorizat.
Rețeaua Velo Primară este rețeaua velo majoră, de-a lungul principalelor artere de circulație din municipiul Iași. Aceasta asigura conectivitatea pe axele Nord-Sud şi Vest-Est. La rândul ei, Rețeaua Velo Secundară
asigură interconectivitatea Rețelei Velo Primare şi este amplasată în zonele aglomerate și cu o populație crescută ce reprezintă areale generatoare
de mobilitate.
În document mai apare Rețeaua Velo Terțiară, predestinată în esență pentru a asigura accesul din punctele limitrofe a unei localități şi din zonele mai puțin aglomerate către rețelele de clasa superioară (Expres, Primară, Secundară) cu minime investiții asupra tramei stradale. Un alt rol al acestei rețele este unul de agrement şi turistic, cu utilizare de „week-end”, traseele propuse având ca destinație diverse obiective de agrement sau turistice.
Ultima ar fi Rețeaua Velo de Agrement – Bike Park. În cadrul rețelei Velo de Agrement se propune amenajarea de bike park-uri tematice, cu amenajări speciale pentru învățarea practicării mersului pe bicicletă recreativ, dar și competițional, precum și dezvoltarea în vederea organizării de evenimente sportive specifice.
Unul din principalele avantaje ale municipiului Iași îl constituie relieful local, de tip podiș cu diferite forme de microrelief ce prezintă declivități și adâncimi ale fragmentării pronunțate, elemente ce constituie premise pentru dezvoltarea unor astfel de parcuri. Se propun câteva zone pentru amenajare bike park-uri cum ar fi Pădurea Ciric, Pădurea C.A. Rosetti, Pădurea Păun, Pădurea Cetățuia, Pădurea strada Trei Fântâni. În urma unor studii de fundamentare aceste zone pot fi extinse şi de asemenea pot fi completate cu alte zone, cum ar fi Pădurea Uricani.
Observațiile și propunerile ieșenilor vor ajunge la proiectant pentru corectarea și completarea Masterplanului.
Sabina PANCU