Autostrada Moțca – Iași – Ungheni a ajuns să coste 5,5 miliarde de euro!

* pe cei 93,3 km ai tronsonului ieșean din Autostrada Unirii vom avea 14 tuneluri, cu o lungime totală de 6,81 km!  * „Dacă comparăm prețul cu cel de pe secțiunea montană observăm că pentru cei 159 km de pe Miercurea Nirajului – Leghin avem un cost aproximativ de 39,6 milioane euro/km, iar pe tronsonul Motca – Leţcani – Ungheni, care are 93 km, avem un cost aproximativ de 53,76 milioane euro/”, susține Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Cele două dezbateri publice organizate, în această lună, la Iași și Pașcani, de către Agenția pentru Protecția Mediului (APM) în vederea obținerii acordului de mediu pentru porțiunea Moțca – Lețcani – Ungheni din Autostrada A8 (Autostrada Unirii) au generat  numeroase discuții, mai ales în privința costului ridicat estimat al investiției.

Pe lângă parametrii autostrăzii și impactul lucrărilor și al viitorului trafic asupra mediului înconjurător, în cadrul celor două dezbateri, reprezentanții  Ministerului Transporturilor, cei ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi cei ai Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), alături de consultanții de la Consitrans SRL, cei care au realizat studiul de fezabilitate, au prezentat stadiul actual al proiectului şi etapele care urmează să fie parcurse în continuare până la începerea efectivă a lucrărilor. „Din punct de vedere al documentației pe mediu nu au fost probleme, ceea ce ne dă speranțe că putem consemna finalizarea acestei etape cu un aviz favorabil. Personal, mă îngrijorează însă altceva și anume valoarea investiției făcută public de către directorul tehnic al CNAIR, cel care a condus în ultimii doi ani și echipa Unității de Implementare a Proiectului (UIP) al Autostrăzii A8. Cifra anunțată pentru tronsonul Moțca – Lețcani – Ungheni, de circa 5 miliarde de euro fără TVA mă sperie și asta pentru că Autostrada A8 a mai trecut prin filmul acesta și în anul 2011, când s-a aruncat în piață o cifră de aproximativ 9 miliarde euro, considerată la acea vreme – și pe bună dreptate – ca fiind exagerată și astfel a fost abandonat proiectul. Acum nu se mai poate pune problema ca proiectul să fie abandonat, însă cifra de 5 miliarde de euro ridică totuși câteva semne de întrebare”, a declarat Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație (CA) al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Potrivit acestuia, suma vehiculată în luna aprilie de către proiectant pentru realizarea lucrărilor la tronsonul Moțca – Lețcani – Ungheni era de 3,5 miliarde de euro fără TVA, aceasta majorându-se în numai trei luni cu 1,5 miliarde de euro. „Dacă comparăm prețul cu cel de pe secțiunea montană observăm că pentru cei 159 km de pe Miercurea Nirajului – Leghin avem un cost aproximativ de 39,6 milioane euro/km fără TVA (6,3 miliarde  de euro fără TVA), iar pe tronsonul Motca – Leţcani – Ungheni, care are 93 km, avem un cost aproximativ de 53,76 milioane euro/km (5 miliarde euro fără TVA). Cu alte cuvinte, kilometrul de autostradă pe munte este mai ieftin decât kilomentrul de autostradă în județul Iași”, a concluzionat amar Cătălin Urtoi.

Discrepanțe majore sunt și în ceea ce privește costurile lucrărilor de artă prevăzute în proiectul pentru sectorul montan (Miercurea Nirajului – Leghin) și cel de podiș (Moțca – Lețcani – Ungheni).

 

„Pe secțiunea montană avem 47 de tuneluri, cu o lungime totală de 11,64 km, în timp ce pe tronsonul Moțca – Leţcani – Ungheni avem 14 tuneluri, cu o lungime totală de 6,81 km. Pe secțiunea montană avem 159 km, iar pe tronsonul Moțca – Leţcani – Ungheni avem 93 km. Pe secțiunea montană avem 5 ecoducte, iar pe tronsonul Moțca – Leţcani – Ungheni nu avem nici un ecoduct. Pe secțiunea montană mai avem 117 viaducte, 129 poduri, etc, cu mult peste ce avem pe tronsonul Moțca – Leţcani – Ungheni, toate acestea în condițiile în care valoarea de pe secțiunea montană are HG pe indicatorii tehnico-economici aprobați, în timp ce la tronsonul Moțca – Leţcani – Ungheni, această etapă abia urmează”, spune Cătălin Urtoi.

Prezent la dezbaterea publică pentru emiterea avizului de mediu, primarul Mihai Chirica s-a arătat și el surprins de valoarea foarte mare a proiectului, însă a afirmat că indiferent de costuri, investiția este absolut necesară pentru conectarea Iașului și a întregii regiuni a Moldovei cu partea de vest a țării. „Este vorba despre un proiect extrem de important, dar și costisitor, care numai pentru cei 93 de kilometri dintre Moțca și Ungheni presupune o investiție de circa 5 miliarde de euro, precum și soluții tehnice precum poduri, pasaje, tuneluri, noduri rutiere și soluții de protejare a populației, dar și a ariilor protejate. Este important să ascultăm și să cântărim toate punctele de vedere, dar și să parcurgem rapid acești pași procedurali, astfel încât licitația pentru încredințarea lucrărilor și construirea propriu-zisă a acestei autostrăzi, de care vorbim de mai bine de 20 de ani, să înceapă efectiv”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Dezbaterile publice dedicate procedurii de obținere a acordului de mediu pentru tronsonul ieșean al Autostrăzii A8 au fost salutate și de președintele PSD Iași, Bogdan Cojocaru, prezent, de asemenea, la cele două întâlniri desfășurate recent la Iași și Pașcani. „Este un pas important pentru tronsonul din județul nostru, o investiție așteptată de foarte mult timp de ieșenii din tot județul. A8 va oferi soluții pentru zona Podu Iloaiei, pentru Târgu Frumos, pentru zona de nord a municipiului Iași. În cadrul acestei întâlniri, autorii proiectului au prezentat detalii importante despre traseul celor 93,3 km ai tronsonului ieșean al A8 care va avea 100 de poduri și 14 tunelui. De asemenea, s-au abordat aspecte esențiale precum protejarea ariilor naturale și a cursurilor de apă ce urmează să fie traversate între Moțca și Prut, fără a omite efectele secundare, cum ar fi poluarea fonică.”, a spus Bogdan Cojocaru, care a subliniat angajamentul ferm al Guvernului în realizarea acestei autostrăzi vitale pentru Moldova.

După emiterea de către Agenția pentru Protecția Mediului (APM) a Acordul de mediu pentru tronsonul Moțca – Lețcani – Ungheni al Autostrăzii A8 se va trece la etapa de avizare a indicatorilor tehnico-economici (ITE) de către membrii Comisiei Tehnico-Economică (CTE) din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și apoi de către Ministerul Transporturilor, după care va urma aprobarea de către Executiv a ITE prin Hotărâre de Guvern (HG).

Tronsonul Moţca-Leţcani-Ungheni al Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii) va traveresa judeţul Iaşi prin Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT) Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei,Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria. Secțiunea de drum are prevăzute în proiect mai multe noduri de legătură, respectiv două noduri la  Moțca – Pașcani + un nod pe A7 (Autostrada Moldovei) și câte un nod la Târgu Frumos, Podu Iloaiei, Dumești – Lețcani, Rediu – Horlești, Vulturi – Sculeni și Golăiești.

Sabina PANCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *